Sådan rebrander du din blog

Der er ingen tvivl om det er et skræmmende spring at rebrande en blog – ville folk stadig læse den? Vil en lille forskydning i en anden retning forstyrre det etablerede publikum?  Vil man miste alle de læsere man har bygget op gennem årene? Vi forsøger at svare på alle disse spørgsmål i dette indlæg, ud fra vores egne erfaringer samt andre bloggers erfaringer.

På et tidspunkt, føler du måske det er på tide at foretage en ændring, og så bør du naturligvis gøre det hvis du mener det er det rigtige. Nogle kan måske undre sig over hvorfor man ønsker at rebrande sin blog, men mange rebrander faktisk deres blog fordi de har ændret sig som blogger – Eksempel en blogger der går fra livsstil til mere niche eller omvendt. Tingene som man måske plejer at snakke om og ændrer sig, man vokser måske helt væk fra det man plejede at brænde for etc.

rebrand din blog

Nedenfor vil vi belyse hvordan du bør rebrande din blog. Det første step er at vælge et nyt navn. Hvis du stadig er usikker, skal du vente, indtil du er helt sikker, ellers er det nok ikke det rigtige tidspunkt for dig at rebrande din blog. Du skal være 100 % sikker på dette. Du må ikke lave forhastede beslutninger. Dit nye blognavn er nødt til at være noget, du elsker. Et godt råd er at brainstorme mindst 5 alternative navne og vælge mellem dem. Dit blognavn skal være spændende for folk og fortælle hvad din blog handler om, og stadig være relevant. Det er ikke nødvendigt med et nyt blognavn, hvis f.eks. du blot fjerne nogle af emner på din blog. Men går du f.eks. fra 5 blogmener til 1, så anbefaler vi det (dette sker f.eks. hvis en livsstilsblogger vælger kun at fokusere på et af de tidligere blogemner).

Det næste du skal gøre er at vælge et nyt design. De fleste mennesker vælger at benytte et nyt design, når de rebrander deres blog. Vælg et design der er let at navigere, og er i overensstemmelse med dit indhold og vigtigst af alt, modtageligt for læseren. Det betyder, at din blog skal kunne ses på telefoner, tablets og computere. Rigtig mange mennesker læser deres blogs på deres smartphones. Her er der ikke nogen der ønsker at zoome ind på dit blogindlæg. Kort og godt skal dit blogtema være justerbart. Endvidere skal du vælge en ny platform når du skal rebrande din blog (meget vigtigt, hvis du f.eks. går til subdomæne til eget domæne). Her kan WordPress i stor grad anbefales. Her ejer du dit eget indhold og har adgang til en masse utrolige plugins og kan tilpasse dit design til det du netop ønsker.

Mange forsøger at holde elementer af den gamle blog således, faste læsere (eller mest semi-faste læsere) stadig kan genkende bloggen, og ikke går væk fra bloggen med det samme de kommer til den.

Vi håber i kunne bruge vores guidelines til at rebrande jeres blog. Det kan være en vanskelig proces, men hvis i følger disse guidelines bør i være bedre rustet til at begynde rebrandingen.

Herunder har vi listet de steps du skal tage, når du ønkser at rebrande din blog. 

  1. Step 1: Overvej hvorvidt et nyt blognavn skal til. Find herefter dette navn
  2. Step 2: Vælg det rettet design til at understøtte din nye profil.

admin

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *